Wymagania
programowe z wychowania fizycznego dla uczniów
klas IV z zakresu umiejętności.
Dział:
Mini piłka nożna.
1.
Żonglowanie piłką.
„6”
Uczeń odbije piłkę głową, udem, stopą przynajmniej 15 razy bez upadku piłki na
podłogę
„5”
Uczeń odbije 10 razy piłkę dowolną częścią ciała bez upadku piłki na
podłogę
„4”
Uczeń odbije 5 razy piłkę dowolną częścią ciała bez upadku piłki na
podłogę
„3”
Uczeń wykona 3 odbicia piłki bez upadku piłki na podłogę
„2”
Uczeń podejmuje próby odbicia piłki
„1” Uczeń odmawia wykonania ćwiczenia
2. Uderzenia i przyjęcia piłki wewnętrzną częścią stopy prawej i lewej nogi.
„6”
Uczeń przyjmie i uderzy piłkę wewnętrzną częścią stopy w biegu , w odpowiednim tempie
i właściwą
techniką
„5”
Uczeń przyjmie i uderzy piłkę wewnętrzną częścią stopy w biegu bez błędów
technicznych ale nie dość
pewnie
„4”
Uczeń wykona ćwiczenie w ruchu z małymi błędami technicznymi
„3” Uczeń
wykona ćwiczenie z dużymi błędami
technicznymi
„2”
Uczeń stara się przyjąć i uderzyć piłkę stopą
„1” Uczeń odmawia wykonania ćwiczenia
3. Prowadzenie piłki prawą i lewą nogą.
„6”
Uczeń prowadzi piłkę ze zmianą kierunku, właściwą techniką w odpowiednim tempie
„5”
Uczeń dokładnie prowadzi piłkę nogą w jednym kierunku i właściwą techniką
„4”
Uczeń nie dość pewnie prowadzi piłkę nogą w jednym kierunku, z małymi błędami
technicznymi
„3’
Uczeń niepewnie prowadzi piłkę nogą w jednym kierunku ,z dużymi błędami technicznymi
„2”
Uczeń podejmuje próby prowadzenia piłki nogą
„1”
Uczeń odmawia wykonania ćwiczenia
1. Odbicia piłki oburącz sposobem górnym.
„6”
Uczeń wykona bezbłędnie odbicia oburącz sposobem górnym po narzuceniu piłki
przez nauczyciela
„5”
Uczeń wykona bezbłędnie odbicia oburącz sposobem górnym po dokładnym narzuceniu
piłki przez
nauczyciela
„4” Uczeń
wykona z małymi błędami odbicia piłki oburącz sposobem górnym po dokładnym
narzuceniu piłki
„3”
Uczeń wykona ćw. niepewnie z wieloma błędami technicznymi
„2”
Uczeń podejmie próby wykonania ćwiczenia
„1”
Uczeń odmawia wykonania ćwiczenia
2. Odbicia piłki oburącz sposobem dolnym.
„6”
Uczeń wykona bezbłędnie odbicia p. oburącz sp. dolnym po narzuceniu piłki przez n-la [prawo, lewo
przód ,tył]
„5”
Uczeń wykona bezbłędnie odbicia piłki oburącz sposobem dolnym po dokładnym
narzuceniu piłki.
„4’
Uczeń wykona z małymi błędami technicznymi odbicia oburącz sposobem dolnym po
dokładnym
narzuceniu piłki przez nauczyciela
„3”
Uczeń wykona odbicia piłki oburącz sposobem dolnym niepewnie z dużymi błędami
technicznymi
„2”
Uczeń podejmuje próby odbicia piłki sposobem dolnym
„1”
Uczeń odmawia wykonania ćwiczenia
3. Przyjmowanie postawy siatkarskiej i poruszanie się po boisku krokiem
odstawno-dostawnym.
„6”
Uczeń przyjmuje prawidłowo postawę siatkarską i poprawnie porusza się
krokiem
odstawno-dostawnym.
„5”
Uczeń przyjmuje prawidłowo postawę siatkarską i porusza się po boisku z niewielkimi błędami
technicznymi
„4”
Uczeń przyjmuje postawę siatkarską i porusza się po boisku z małymi bł.
technicznymi
„3”
Uczeń przyjmuje postawę siatkarską i porusza się po boisku z dużymi bł.
technicznymi
„2”
Uczeń przystępuje do sprawdzianu
„1” Uczeń odmawia wykonania ćwiczenia
Dział:
Mini koszykówka.
1. Kozłowanie piłki w ruchu.
„6”
Uczeń wykona prawidłowo kozłowanie piłki prawą i lewą ręką w różnych sytuacjach
zmiennych
„5”
Uczeń wykona prawidłowo kozłowanie
prawą i lewą ręką
„4”
Uczeń wykona ćwiczenie z piłką z małymi błędami technicznymi
„3”
Uczeń wykona ćwiczenie niepewnie z dużymi błędami technicznymi
„2”
Uczeń podejmie próbę kozłowania piłki prawą
i lewą ręką
„1” Uczeń odmówi wykonania ćwiczenia
2. Podania i chwyty piłki oburącz sprzed klatki piersiowej w miejscu.
„6’
Uczeń wykona prawidłowo podanie i chwyt, w odpowiednim tempie , dokładnie i
pewnie
„5”
Uczeń wykona prawnie podanie i chwyt
piłki oburącz w parach, w miejscu, niepewnie
„4”
Uczeń wykona podanie i chwyt oburącz w parach z niewielkimi błędami
technicznymi
„3”
Uczeń poda i chwyci piłkę niepewnie, z dużymi błędami technicznymi
„2”
Uczeń stara się podać i chwycić piłkę
„1”
Uczeń nie przystąpi do sprawdzianu
3. Rzut piłki do kosza jednorącz z miejsca.
„6”
Uczeń rzuci do kosza prawidłowo prawą
i lewą ręką z 70% skutecznością
„5”
Uczeń wykona poprawnie prawą i lewą ręką rzut do kosza z miejsca
„4”
Uczeń wykona z małymi błędami
technicznymi rzut do kosza z miejsca
„3”
Uczeń wykona rzut do kosza z miejsca z dużymi błędami technicznymi
„2”
Uczeń podejmuje próbę rzutu do kosza z miejsca
„1” Uczeń odmawia wykonania ćwiczenia
Dział:
Gimnastyka.
1. Przewrót w przód z przysiadu do przysiadu.
„6” Uczeń samodzielnie i bezbłędnie wykona przewrót w przód z zachowaniem zasad samoasekuracji
„5”
Uczeń wykona samodzielnie przewrót w przód z małymi błędami technicznymi
„4”
Uczeń wykona przewrót w przód z niewielką
pomocą nauczyciela
„3”
Uczeń wykona przewrót w przód z pomocą nauczyciela
„2”
Uczeń podejmie próby wykonania przewrotu w przód
„1”
Uczeń nie przystąpi do sprawdzianu
2. Przewrót w tył z przysiadu do przysiadu.
„6”
Uczeń wykona samodzielnie i bezbłędnie przewrót w tył z zachowaniem zasad samoasekuracji
„5”
Uczeń wykona samodzielnie przewrót w tył
z drobnymi błędami z zachowaniem
samoasekuracji
„4”
Uczeń wykona przewrót w tył z niewielką pomocą nauczyciela
„3’
Uczeń wykona przewrót w tył z pomocą nauczyciela
„2”
Uczeń podejmuje próby wykonania przewrotu
w tył
„1”
Uczeń odmówi wykonania ćwiczenia
3. Stanie na rękach przy drabinkach z uniku podpartego.
„6”
Uczeń wykona samodzielnie i bezbłędnie stanie na rękach z uniku podpartego przy
drabinkach
„5” Uczeń
wykona samodzielnie z drobnymi błędami
technicznymi stanie na rękach
„4”
Uczeń wykona z niewielką pomocą nauczyciela stanie na rękach
„3”
Uczeń wykona z pomocą nauczyciela stanie na rękach
„2”
Uczeń podejmie próby wykonania ćwiczenia
„1”
Uczeń odmówi wykonania ćwiczenia
4. Mały układ gimnastyczny.
„6”
Uczeń wykona samodzielnie i bezbłędnie układ gimnastyczny
„5”
Uczeń wykona samodzielnie układ gimnastyczny z drobnymi błędami
„4”
Uczeń wykona układ gimnastyczny z niewielką pomocą nauczyciela
„3”
Uczeń wykona układ gimnastyczny z dużą pomocą nauczyciela
„2”
Uczeń podejmuje próby wykonania ćwiczenia
„1”
Uczeń odmówi wykonania ćwiczenia
5. Przejścia po niskiej równoważni przodem i tyłem.
„6”
Uczeń wykona ćwiczenie samodzielnie i bez błędów technicznych
„5”
Uczeń wykona ćwiczenie samodzielnie z drobnymi błędami technicznymi
„4”
Uczeń wykona ćwiczenie z niewielką
pomocą nauczyciela
„3”
Uczeń wykona ćwiczenie z dużą pomocą nauczyciela
„2” Uczeń
podejmie próbę wykonania ćwiczenia.
„1” Uczeń nie przystąpi do sprawdzianu
1. Taniec krakowiaka.
„6”
Uczeń wykonuje układ krakowiaka płynnie w rytm muzyki
„5”
Uczeń wykonuje układ krakowiaka nie dość pewnie i rytmicznie
„4”
Uczeń wykonuje podstawowe kroki krakowiaka niepewnie i z małym wyczuciem rytmu
„3”
Uczeń wykonuje podstawowy krok krakowiaka bez muzyki
„2”
Uczeń stara się wykonać krok krakowiaka
„1”
Uczeń odmawia wykonania ćwiczenia
1. Organizacja gier i zabaw na śniegu.
„6”
Uczeń samodzielnie zorganizuje grę i zabawę na śniegu
„5”
Uczeń samodzielnie zorganizuje grę albo zabawę na śniegu
„4”
Uczeń z niewielka pomocą nauczyciela zorganizuje grę albo zabawę na śniegu
„3”
Uczeń przy pomocy nauczyciela zorganizuje grę albo zabawę na śniegu
„2”
Uczeń uczestniczy w grach i zabawach na
śniegu
„1”
Uczeń nie bierze udziału w grach i zabawach na śniegu
1. Turniej gier singlowych.
„6”
za zajęcie 1,2 miejsca
„5’
za zajęcie od 3-5 miejsca
„4”
za zajęcie od 6-8 miejsca
„3”
za zajęcie od 9-11 miejsca
„2”
za zajęcie od 12 miejsca
„1”
Uczeń nie bierze udziału w turnieju
Wymagania z
wychowania fizycznego dla uczniów klas IV
z zakresu sprawności ogólnej.
1. Rzut piłeczką palantową z miejsca (siła).
Dziewczęta „
6” od 24m. „ 5” od 21-23m. „
4” od 17-24m. „
3” od 13-16m. „
2” U. rzuci piłeczką na dowolną odległość „
1” U. odmówi wykonania ćwiczenia |
Chłopcy
„6”
od 38m. „5”
od 34-37m. „4”
od 29-30m „3”
od 22-28m. „2”
U. rzuci piłką na dowolną odległość „1”
U. odmówi wykonania ćwiczenia |
2. Bieg długi na 600/1000m (wytrzymałość)
Dziewczęta [600m]
„
6” do 2,12min. „
5” od 2,13-2,45min. „
4” od 2,46-3,04min. „ 3” od 3,05-3,23min. „
2” U. przebiegnie w dowolnym czasie „
1” U. odmówi wykonania ćwiczenia |
Chłopcy [ 1000m]
„6”
do 3,45min. „5”
do 3,46-4,17min. „4”
od 4,18-4,42min. „3”
od 4,43-5,01min. „2”
U. przebiegnie w dowolnym czasie „1”
U. odmówi wykonania ćwiczenia |
3. Skok w dal z miejsca (moc).
Dziewczęta
„
6” od 174cm. „
5” od 159-173cm. „
4” od 140-158cm. „
3” od 114-139cm. „
2” U. skoczy na dowolną odległość „
1” U. nie przystąpi do sprawdzianu |
Chłopcy
„6”
od 187cm. „5”
od 186-168cm. „4”
od 167-147cm. „3”
od 146-123cm. „2”
U. skoczy na dowolną odległość „1”
U. nie przystąpi do sprawdzianu |
4. Bieg na odcinku 50 m. (szybkość).
Dziewczęta
„
6”do 7,75 sek. „
5”od 7,80-9,50 s. „
4”od 9,60-10,6 s. „
3”od 10,7-12,1 s. „
2” U. przebiegnie w dowolnym czasie „
1” U. odmówi wykonania ćwiczenia |
Chłopcy
„6”do
7,30sek. „5”od
7,40-9,20sek. „4”od
9,30-10,4sek. „3”od
10,5-11,8sek. „2”
U. przebiegnie w dowolnym czasie „1”
U. odmówi wykonania ćwiczenia |
5. Rzut oburącz piłką lekarską tyłem.
Dziewczęta Chłopcy
„6” od 4,2 m
od 5,8 m
„5” 3,4-4,1 m 5,1-5,7 m
„4” 3,0-3,4 m
4,2-5,0 m
„3” 2,5-2,9 m
3,2-4,1 m
„2” Uczniowie wykonają rzut piłką lekarską na
dowolną odległość.
„1” Uczniowie nie wykonają próby.
6. Siady z leżenia w czasie 30 s.(ilość powtórzeń) (siła).
„6” od 25 od 27
„5” 20-24
23-26
„4” 15-19
18-22
„3” 10-14
14-17
„2” Uczniowie wykonają dowolną ilość siadów z
leżenia według własnych możliwości w czasie 30 sek.
„1” Uczniowie nie wykonają ćwiczenia.
7. Bieg wahadłowy 4x10m. (zwinność).
Dziewczęta Chłopcy
„6” do 11,1 s
do 10,7 s
„5” 12,4-11,2 s
12,1-10,8 s
„4” 14,4-12,5 s 14,0-12,2
s
„3” 16,3-14,5 s
15,6-14,1 s
„2” Uczniowie wykonają bieg wahadłowy w
odpowiednim sobie tempie i w dowolnym czasie.
„1” Uczniowie nie podejmą próby wykonania
ćwiczenia.
8. Skłon tułowia w przód.
„6”
od 12 cm od 10 cm
„5” 8-11 cm
5-9 cm
„4” 3-7 cm
0-4 cm
„3” (-3)-2 cm (-6)-(-1)
cm
„2” Uczniowie wykonują skłon tułowia w przód
według własnych możliwości.
„1” Uczniowie nie podejmą próby wykonania
skłonu.
Wymagania uczniów z wychowania fizycznego
dla uczniów
klas IV z
zakresu wiedzy.
Uczeń:
1.
Zna
zasady bezpiecznego ćwiczenia na przyrządach.
2.
Zna
zasady bezpiecznego zachowania się na zajęciach.
3.
Wie
jak dbać o czystość i higienę osobistą.
4.
Zna
prawidłową terminologię poznanych ćwiczeń gimnastycznych.
5.
Zna
zasady bezpiecznej drogi do szkoły.
6.
Wie
jaki wpływ mają ćwiczenia gimnastyczne na estetykę ruchu.
7.
Zna
zasady „fair play” (wygrywać bez pychy, przegrywać z pokorą).
8.
Zna
podstawowe przepisy gier i zabaw.
Oceniamy ucznia na podstawie obserwacji na każdych zajęciach i premiujemy „plusami” a karzemy „minusami”.
Sprawdzamy wiadomości w trakcie zajęć wychowania fizycznego, obserwujemy zachowanie się oraz reakcje ucznia
w różnych sytuacjach.
Wymagania programowe z wychowania fizycznego dla
uczniów klas V
z zakresu umiejętności
1.
Układ gimnastyczny na równoważni
„6”
U. wykona samodzielnie i bezbłędnie układ gimnastyczny na 2 długościach
równoważni wykorzystując
5 poznanych elementów
„5”
U. wykona samodzielnie i bezbłędnie układ gimnastyczny na 2 długościach
równoważni
z wykorzystaniem 4 poznanych elementów
„4”
U. wykona samodzielnie z małymi błędami układ gimnastyczny złożony z 4
elementów
na 2 długościach równoważni
„3”
U. wykona samodzielnie z błędami układ gimnastyczny złożony z 3 elementów na 2
długościach
równoważni
„2”
U. podejmuje próby wykonania układu
„1”
U. odmawia wykonania ćwiczenia
2.
Przewrót w przód z przysiadu do rozkroku
„6”
U. wykona samodzielnie i bezbłędnie przewrót
w przód z zachowaniem zasad samoasekuracji
„5”
U. wykona samodzielnie przewrót w przód
z drobnymi błędami zachowaniem zasad samoasekuracji
„4”
U. wykona przewrót w przód z niewielką
pomocą nauczyciela
„3”
U. wykona przewrót w przód z dużą pomocą nauczyciela
„2”
U. podejmie próby wykonania przewrotu w
przód
„1”
U. nie podejmie próby wykonania przewrotu w przód
3.
Przewrót w tył z przysiadu do rozkroku
„6”
U. wykona samodzielnie i bezbłędnie przewrót w tył z zachowaniem zasad
samoasekuracji
„5’
U. wykona samodzielnie przewrót w tył z drobnymi błędami technicznymi z
zachowaniem zasad
samoasekuracji
„4”
U. wykona przewrót w tył z niewielką pomocą nauczyciela
„3”
U. wykona przewrót w tył z dużą pomocą
nauczyciela
„2”
U. podejmie próbę wykonania przewrotu w
tył
„1”
U. nie podejmie próby wykonania przewrotu w tył
4.
Stanie na rękach przy drabinkach z postawy
„6”
U. wykona samodzielnie i bezbłędnie stanie na rękach z postawy przy drabinkach
„5”
U. wykona samodzielnie z drobnymi błędami technicznymi stanie na rękach przy
drabinkach
„4’
U. wykona z niewielką pomocą
nauczyciela stanie na rękach
„3”
U. wykona z dużą pomocą nauczyciela stanie na rękach przy drabinkach z postawy
„2”
U. podejmie próby wykonania stania na rękach przy drabinkach z postawy
„1”
U. nie podejmie próby wykonania stania na rękach
1.
Odbicia piłki oburącz sposobem górnym
„6”
U. wykona poprawnie 10 odbić oburącz sposobem górnym nad głową
„5”
U. wykona poprawnie 6 odbić oburącz sposobem górnym nad głową
„4”
U. wykona z małymi błędami odbicia
oburącz sposobem górnym nad głową
„3”
U. niepewnie wykona z błędami technicznymi odbicia oburącz sposobem górnym nad
głową
„2”
U. podejmuje próby odbić piłki nad głową
„1”
U. odmawia wykonania ćwiczenia
2.
Zagrywka górna
„6” U. wykona 4-5 zagrywek górnych z odległości
4m przez siatkę prawidłowo technicznie
„5”
U. wykona 3-4 zagrywki górne prawidłowo technicznie
„4”
U. wykona 3-4 zagrywki górne z niewielkimi błędami technicznymi
„3”
U. wykona 1-2 zagrywki górne z
dużymi błędami technicznymi
„2”
U. podejmuje próby wykonania
zagrywki górnej
„1”
U. odmawia wykonania ćwiczenia
3.
Odbicia piłki oburącz sposobem dolnym
„6”
U. wykona poprawnie 10 odbić piłki oburącz sposobem dolnym
„5”
U. wykona poprawnie 6 odbić piłki oburącz sposobem dolnym
„4”
U. wykona z małymi błędami technicznymi odbicia piłki oburącz sposobem dolnym
„3”
U. wykona niepewnie z błędami odbicia piłki oburącz sposobem dolnym
„2”
U. podejmuje próbę wykonania odbić piłki oburącz sposobem dolnym
„1”
U. odmawia wykonania odbić piłki
1.Rzut
do kosza z biegu po kozłowaniu ręką prawą i lewą
„6” U. Wykona poprawnie i pewnie rzut
do kosza z biegu, po kozłowaniu ręką prawą
i lewą bez błędów
technicznych
„5”
U. Wykona poprawnie rzut do kosza po kozłowaniu ręką prawą i lewą, ale
nie dość pewnie
„4”
U. Wykona rzut do kosza po kozłowaniu ręką prawą i lewą , z małymi błędami technicznymi
„3”
U. Wykona rzut do kosza po kozłowaniu prawą i lewą ręką niepewnie, z
dużymi błędami
technicznymi
„2”
U. Podejmie próbę wykonania rzutu do kosza po kozłowaniu
„1”
U. Nie podejdzie do sprawdzianu
2.
Zmiana kierunku kozłowania i ręki kozłującej
„6”
U. wykona zmianę ręki i kierunku
kozłowania bezbłędnie ,pewnie i w odpowiednim tempie
„5”
U. wykona bezbłędnie ale nie dość pewnie zmianę ręki kozłującej i kierunku
kozłowania
„4” U.
wykona z małymi błędami technicznymi zmianę ręki i kierunku kozłowania
„3”
U. wykona zmianę ręki i kierunku kozłowania niepewnie, z dużymi błędami
technicznymi
„2”
U. podejmie próby wykonania zmiany ręki i kierunku kozłowania
„1”
U. nie podejmie próby wykonania ćwiczenia
3.
Podania i chwyty piłki oburącz w parach, w ruchu
„6” U. wykona podanie i chwyt piłki oburącz poprawnie i dokładnie w odpowiednim tempie
„5’
U. wykona poprawnie podanie i chwyt piłki oburącz ale z małą dokładnością
„4”
U. wykona podanie i chwyt piłki w parach z niewielkimi błędami technicznymi
„3”
U. wykona podanie i chwyt piłki oburącz
niepewnie i z dużymi błędami technicznymi
„2”
U. próbuje podać piłkę i chwycić oburącz
„1”
U. nie przystąpi do sprawdzianu
4.
Poruszanie się krokiem odstawno-dostawnym i przyjęcie postawy koszykarskiej
„6”
U. przyjmuje prawidłową postawę koszykarską i poprawnie porusza się krokiem
odstawno-dostawnym
po boisku
„5”
U. przyjmuje prawidłową postawę koszykarską i porusza się po boisku krokiem
odstawno-dostawnym niezbyt
płynnie
„4”
U. przyjmuje postawę koszykarską i porusza się po boisku krokiem
odstawno-dostawnym z niewielkimi błędami
technicznymi
„3”
U. przyjmuje postawę koszykarką i porusza się o boisku z dużymi błędami
technicznymi
„2”
U. przystępuje do sprawdzianu
„1”
U. nie przystąpi do sprawdzianu
1.
Prowadzenie piłki nogą prawą i lewą w parach
„6”
U. wykona prawidłowo prowadzenie piłki lewą i prawą nogą w parach pewnie i w odpowiednim tempie
„5”
U. wykona prawidłowo prowadzenie piłki
prawą i lewą nogą ale nie dość pewnie
„4”
U. wykona prowadzenie piłki nogą prawą
i lewą z małymi błędami
technicznymi
„3”
U. wykona prowadzenie piłki w parach niepewnie z dużymi błędami technicznymi
„2”
U. podejmuje próbę wykonania ćwiczenia
„1”
U. odmówi wykonania ćwiczenia
2.
Żonglerka piłką
„6”
U. odbije piłkę stopą i udem przynajmniej 30 razy bez upuszczenia piłki na
podłoże
„5”
U. odbije piłkę stopą i udem przynajmniej 20 razy bez upuszczenia piłki
„4”
U. odbije piłkę stopą i udem przynajmniej 10 razy bez upuszczenia piłki
„3”
U. odbije piłkę stopą i udem przynajmniej 5 razy bez upuszczenia piłki
„2”
U. odbije piłkę stopą i udem
„1”
U. nie podejmie próby wykonania ćwiczenia
3.
Uderzenie i przyjęcie piłki wewnętrzną i zewnętrzna częścią stopy, nogą prawą i
lewą.
„6”
U. uderzy i przyjmie piłkę wewnętrzną i zewnętrzną częścią stopy, nogą prawą i
lewą,
w odpowiednim tempie, z właściwą
techniką, w parach
„5”
U. uderzy i przyjmie piłkę wewnętrzną i zewnętrzną częścią stopy, nogą prawą i
lewą, ale nie dość pewnie
„4”
U. uderzy i przyjmie piłkę wewnętrzną i zewnętrzną częścią stopy, nogą prawą i
lewą z małymi błędami technicznymi
„3”
U. uderzy i przyjmie piłkę wewnętrzną i zewnętrzną częścią stopy, nogą prawą i
lewą z dużymi błędami technicznymi
„2”
U. stara się przyjąć i uderzyć piłkę stopą
„1”
U. odmawia wykonania ćwiczenia
4.
Strzał do bramki wewnętrznym podbiciem stopy z miejsca
„6”
U. wykona 3 razy bezbłędnie i celnie strzał do bramki
„5”
U. wykona 2 razy bezbłędnie i celnie strzał do bramki
„4”
U. wykona strzał do bramki z małymi błędami
„3”
U. wykona strzał do bramki niedokładnie i niepoprawnie
„2”
U. odda strzał do bramki
„1”
U. nie przystąpi do sprawdzianu
Wymagania
programowe dla uczniów klas V z zakresu
sprawności ogólnej
1.Bieg
długi na 600/1000m. [ wytrzymałość ]
jesień
wiosna
Dziewczęta„6” poniżej 2,10min. „5” od 2,11-2,41min. „4” od 2,42-3,02min. „3” od 3,03-3,21min. „2”w dowolnym czasie „1” U. odmawia wykonania ćwiczenia |
Chłopcy„6” poniżej 3,37min. „5” od 3,38-4,09min. „4” od 4,10-4,34min. „3” od 4,35-4,52min. „2” w dowolnym czasie „1” U. odmawia wykonania ćwiczenia |
Dziewczęta „6” poniżej 2,05min. „5” od 2,06-2,36min. „4” od 2,37-2,57min. „3” od 2,58-3,16min. „2” w dowolnym czasie „1” U. odmawia wykonania ćwiczenia |
Chłopcy„6” poniżej 3,28min. „5” od 3,29-4,00min. „4” od 4,01-4,25min. „3” od 4,26-4,43min. „2” w dowolnym czasie „1” U. odmawia wykonania ćwiczenia |
2.
Bieg krótki na odcinku 60m [ szybkość ]
jesień
wiosna
Dziewczęta„6” poniżej 2,10min. „5” od 2,11-2,41min. „4” od 2,42-3,02min. „3” od 3,03-3,21min. „2” U. przebiegnie w dowolnym czasie „1” U. odmawia wykonania ćwiczenia |
Chłopcy„6” poniżej 3,37min. „5” od 3,38-4,09min. „4” od 4,10-4,34min. „3” od 4,35-4,52min. „2” U. przebiegnie w dowolnym czasie „1” U. odmawia wykonania ćwiczenia |
Dziewczęta„6” poniżej 9,6sek. „5” od 9,7-10,4sek „4” od 10,5-11,1sek. „3” od 11,2-11,8sek. „2” U. przebiegnie w dowolnym czasie „1” U. nie przystąpi do sprawdzianu |
Chłopcy„6” poniżej 9,2sek. „5” od 9,3-10,0sek. „4” od 10,1-10,7sek. „3” od 10,8-11,3sek. „2” U. przebiegnie w dowolnym czasie „1” U. nie przystąpi do sprawdzianu |
3.
Rzut piłeczką palantową z marszu na ocenę [ siła ]
Dziewczęta „6” powyżej 31m. „5” od 30-27m. „4” od 26-22m. „3” od 21-17m. „2” U. wykona rzut na dowolną odległość „1” U. nie wykona
rzutu |
Chłopcy „6” powyżej 45m. „5” od 44-41m. „4” od 40-34m. „3” od 33-28m. „2” U. wykona rzut na dowolną odległość „1” U. nie wykona rzutu |
4.
Skok w dal techniką naturalną [ moc ]
Dziewczęta„6” od 3,90 m „5’ od 3,89-3,56 m „4” od 3,55-3,16 m „3” od 3,15-2,75 m „2” U. wykona skok na dowolną odległość „1” U. nie przystąpi do sprawdzianu |
Chłopcy„6” od 4,21 m „5” od 4,20-3,71 m „4” od 3,70-3,31 m „3” od 3,30-3,01 m „2” U. wykona skok na dowolną odległość „1” U. nie przystąpi do sprawdzianu |
5.
Rzut oburącz piłką lekarską tyłem-3kg
Dziewczęta „6” powyżej 5,0m „5” od 4.2-4,9m „4” od 3,4-4,1m „3” od 2,9-3,3m „2” U. rzuci piłkę na dowolną odległość „1” U. nie wykona rzutu |
Chłopcy „6” powyżej 6,3m „5” od 5,6-6,2m „4” od 4,5-5,5m „3” od 3,5-4,4m „2” U. rzuci piłkę na dowolną odległość „1” U. nie wykona rzutu |
6.
Siady z leżenia w czasie 30 s. (ilość powtórzeń)
Dziewczęta „6” powyżej 27 „5” od 21-26 „4” od 16-20 „3” od 11-15 „2” U. wykona dowolną ilość siadów „1” U. nie wykona ćwiczenia |
Chłopcy „6” powyżej 30 „5” od 25-29 „4” od 20-24 „3” od 16-19 „2” U. wykona dowolną ilość siadów „1” U. nie wykona ćwiczenia |
7.
Skłon tułowia w przód (cm)
Dziewczęta „6” powyżej 13cm „5” od 9-12cm „4” od 4-8cm „3” od (-2)-3cm „2” U. wykona skłon „1” U. nie podejmie próby wykonania skłonu |
Chłopcy „6” powyżej 11cm „5” od 6-10cm „4” od 1-5cm „3” od(-5)-0 „2” U. wykona skłon „1” U. nie podejmie próby wykonania skłonu |
Wymagania programowe z wychowania fizycznego dla klas VI
z zakresu umiejętności .
Dział: Mini piłka nożna.
1. Żonglerka piłki stopą i udem .
„6” Uczeń odbije piłkę stopą i udem przynajmniej 40 razy bez upadku
piłki na podłogę .
„5” Uczeń odbije piłkę stopą i udem przynajmniej 30 razy bez upadku
piłki na podłogę.
„4” Uczeń odbije piłkę stopą i udem przynajmniej 20 razy bez upadku
piłki na podłogę.
„3” Uczeń odbije piłkę stopą i udem przynajmniej 10 razy bez upadku
piłki na podłogę.
„2” Uczeń podejmie próbę odbicia piłki stopą i udem bez upadku piłki
na podłogę.
„1” Uczeń nie podejmie próby wykonania ćwiczenia
2. Prowadzenie piłki lewą
i prawą nogą z omijaniem przeszkód.
„6” Uczeń wykona poprawnie prowadzenie piłki nogą prawą i lewą z
omijaniem przeszkód pewnie, bezbłędnie i w odpowiednim
tempie.
„5” Uczeń wykona prawidłowe prowadzenie piłki nogą lewą i prawą z
omijaniem przeszkód bezbłędnie ale nie dość pewnie.
„4” Uczeń wykona prowadzenie piłki nogą lewą i prawą z omijaniem
przeszkód z małymi błędami technicznymi.
„3” Uczeń wykona prowadzenie piłki nogą lewą i prawą z omijaniem
przeszkód, niepewnie z dużymi błędami technicznymi.
„2” Uczeń podejmie próbę wykonania prowadzenia piłki nogą lewą i
prawą z omijaniem przeszkód.
„1” Uczeń nie podejmie próby wykonania ćwiczenia
3. Strzał do bramki wewnętrznym podbiciem w ruchu.
„6” Uczeń wykona bezbłędnie i celnie strzał do bramki wewnętrznym
podbiciem z biegu w dwie części bramki.
„5” Uczeń wykona bezbłędnie strzał do bramki wewnętrznym podbiciem w
ruchu w światło bramki.
„4” Uczeń wykona strzał do bramki wewnętrznym podbiciem w ruchu z
małymi błędami technicznymi.
„3” Uczeń wykona strzał do bramki wewnętrznym podbiciem w ruchu
niedokładnie i z dużymi błędami technicznymi.
„2” Uczeń podejmie próbę strzału do bramki.
„1” Uczeń nie podejdzie do sprawdzianu
4. Prowadzenie piłki nogą zewnętrznym i wewnętrznym podbiciem w parach.
„6” Uczeń wykona poprawnie prowadzenie piłki nogą zewnętrznym i
wewnętrznym podbiciem w parach pewnie,
bezbłędnie i w odpowiednim tempie.
„5” Uczeń wykona poprawnie prowadzenie piłki nogą zewnętrznym i
wewnętrznym podbiciem w parach bezbłędnie ale
nie dość pewnie.
„4” Uczeń wykona poprawnie prowadzenie piłki nogą zewnętrznym i
wewnętrznym podbiciem w parach z małymi błędami
technicznymi.
„3” Uczeń wykona poprawnie
prowadzenie piłki nogą zewnętrznym i wewnętrznym podbiciem w parach niepewnie z
dużymi
błędami technicznymi.
„2” Uczeń podejmie próbę wykonania sprawdzianu.
„1” Uczeń nie podejdzie do sprawdzianu
1. Skok kuczny przez skrzynię
„6” Uczeń wykona samodzielnie i bezbłędnie skok kuczny przez skrzynię
z zachowaniem zasad samoasekuracji.
„5” Uczeń wykona samodzielnie skok kuczny przez skrzynię z drobnymi
błędami z zachowaniem zasad samoasekuracji.
„4” Uczeń wykona skok kuczny przez skrzynię z niewielką pomocą
nauczyciela.
„3” Uczeń wykona skok kuczny przez skrzynię z dużą pomocą
nauczyciela.
„2” Uczeń podejmie próby wykonania skoku kucznego przez skrzynię
„1” Uczeń nie podejmie próby wykonania sprawdzianu
2. Zwis przewrotny i przerzutny.
„6” Uczeń wykona samodzielnie i bezbłędnie zwis przewrotny i
przerzutny z zachowaniem zasad samoasekuracji.
„5” Uczeń wykona samodzielnie zwis przewrotny i przerzutny z drobnymi
błędami z zachowaniem zasad samoasekuracji.
„4” Uczeń wykona zwis przewrotny i przerzutny z niewielką pomocą
nauczyciela.
„3” Uczeń wykona zwis przewrotny i przerzutny z dużą pomocą
nauczyciela.
„2” Uczeń podejmie próby wykonania zwisu przewrotnego i przerzutnego.
„1” Uczeń nie podejmie próby
wykonania ćwiczenia
3. Przerzut bokiem.
„6” Uczeń wykona samodzielnie i bezbłędnie przerzut bokiem.
„5” Uczeń wykona samodzielnie z drobnymi błędami technicznymi
przerzut bokiem.
„4” Uczeń wykona przerzut bokiem z niewielką pomocą nauczyciela.
„3” Uczeń wykona ze zdecydowaną pomocą nauczyciela przerzut bokiem z
dużymi błędami technicznymi.
„2” Uczeń podejmie próby wykonania przerzutu bokiem.
„1” Uczeń nie podejdzie do sprawdzianu
4. Układ gimnastyczny z wykorzystaniem poznanych ćwiczeń: stanie
na rękach,
przewrót w przód i w
tył, dwa dowolne ćwiczenia według własnej inwencji
ucznia.
„6” Uczeń wykona samodzielnie i bezbłędnie układ gimnastyczny
wykorzystując minimum 5 ćwiczeń.
„5” Uczeń wykona samodzielnie i bezbłędnie układ gimnastyczny z
zastosowaniem minimum 4 ćwiczeń.
„4” Uczeń wykona samodzielnie z małymi błędami technicznymi układ
gimnastyczny z wykorzystaniem minimum 4 ćwiczeń.
„3” Uczeń wykona samodzielnie z błędami układ gimnastyczny z
wykorzystaniem 3 ćwiczeń.
„2” Uczeń podejmie próby wykonania układu gimnastycznego.
„1” Uczeń nie podejmie próby wykonania ćwiczenia
1. Odbicia piłki oburącz górą i oburącz dołem w parach.
„6” Uczeń wykona prawidłowo 30 odbić oburącz górą i oburącz dołem ze współćwiczącym.
„5” Uczeń wykona prawidłowo 20 odbić oburącz górą i oburącz dołem ze współćwiczącym.
„4” Uczeń wykona z małymi błędami 10 odbić oburącz górą i oburącz dołem ze współćwiczącym.
„3” Uczeń wykona ćwiczenia niepewnie, z dużymi błędami technicznymi.
„2” Uczeń podejmie próby odbicia piłki oburącz górą i oburącz dołem
ze współćwiczącym.
„1” Uczeń nie wykona ćwiczenia
2 Odbicia piłki nad głową na przemian oburącz górą i oburącz dołem.
„6” Uczeń wykona prawidłowo 15 odbić nad głową na przemian oburącz
górą i oburącz dołem.
„5” Uczeń wykona prawidłowo 10 odbić nad głową na przemian oburącz
górą i oburącz dołem.
„4” Uczeń wykona z małymi błędami 5 odbić nad głową na przemian
oburącz górą i oburącz dołem.
„3” Uczeń wykona ćwiczenie niepewnie z dużymi błędami technicznymi.
„2” Uczeń podejmie próby odbić piłki nad głową na przemian oburącz
dołem i oburącz górą.
„1” Uczeń nie podejmie próby odbicia piłki
3. Zagrywka tenisowa.
„6” Uczeń wykona prawidłowo 5 zagrywek w pole boiska.
„5” Uczeń wykona z małymi błędami 4 zagrywki w pole boisk na 5 prób.
„4” Uczeń wykona z błędami 3 zagrywki w pole boiska na 5 prób.
„3” Uczeń wykona 2 zagrywki na 5 prób.
„2” Uczeń podejmie próbę wykonania zagrywki tenisowej.
„1” Uczeń odmówi wykonania ćwiczenia
1. Slalom z kozłowaniem piłki
prawą i lewą ręką.
„6” Uczeń wykona bezbłędnie i pewnie zmianę ręki i kierunku
kozłowania oraz w odpowiednim tempie.
„5” Uczeń wykona zmianę kierunku i ręki kozłującej bezbłędnie ale nie
dość pewnie.
„4” Uczeń wykona zmianę kierunku i ręki kozłującej z małymi błędami
technicznymi.
„3” Uczeń wykona zmianę kierunku i ręki kozłującej niepewnie z dużymi
błędami technicznymi.
„2” Uczeń podejmie próbę wykonania zmiany kierunku i ręki kozłującej.
„1” Uczeń nie podejmie próby wykonania sprawdzianu
2. Podanie piłki w parach, w ruchu przez całe boisko.
„6” Uczeń wykona podanie i chwyt piłki bezbłędnie w odpowiednim
tempie, dokładnie i pewnie.
„5” Uczeń wykona poprawnie podanie i chwyt piłki w ruchu ale nie dość
pewnie.
„4” Uczeń wykona podanie i chwyt piłki z niewielkimi błędami
technicznymi i małą dokładnością
„3” Uczeń wykona podanie i chwyt piłki niepewnie i z dużymi błędami
technicznymi.
„2” Uczeń przystąpi do sprawdzianu.
„1” Uczeń nie przystąpi do sprawdzianu
3. Rzut do kosza z biegu po otrzymaniu piłki od nauczyciela (uczeń
podaje piłkę do nauczyciela
od połowy boiska :prawa, lewa strona kosza).
„6” Uczeń wykona prawidłowe podanie i chwyt piłki ,dwutakt z biegu bezbłędnie,
pewnie.
„5” Uczeń wykona prawidłowe podanie i dwutakt z biegu bezbłędnie ale
nie dość pewnie.
„4” Uczeń wykona podanie i dwutakt z biegu z małymi błędami
technicznymi i nie dość pewnie.
„3” Uczeń wykona podanie i dwutakt z biegu ze średnimi błędami
technicznymi i nie dość pewnie.
„2” Uczeń podejmie próby podania i dwutaktu z biegu.
„1” Uczeń nie wykona sprawdzianu
Wymagania z wychowania
fizycznego dla uczniów klas VI z zakresu
sprawności ogólnej.
1. Bieg na dystansie 60m (szybkość).
Dziewczęta: Chłopcy:
Jesień Wiosna Jesień Wiosna
„6” do 9,6 do 9,3 do 9,2 do 8,9
„5” 10,4-9,7 10,1-9,4 10,0-9,3 9,6-9,0
„4” 11,1-10,5 10,8-10,2 10.7-10,1 10,4-9,7
„3" 11,8- 11,2 11,4-10,9 11,3-10,8 11,0-10,5
„2” Uczeń przebiegnie odcinek 60m w dowolnym czasie.
‘1’ Uczeń odmówi wykonania ćwiczenia
2. Bieg ciągły na dystansie 800m dla dziewcząt i 1000 m dla
chłopców (wytrzymałość).
Dziewczęta: Chłopcy:
Jesień Wiosna Jesień Wiosna
„6” do 2,52 do 2,50 do 3,28 do 3,20
„5” 3,24-2,53 3,22-2,51
4,00-3,29
3,50-3,21
„4” 4,02-3,25 4,00-3,23 4,25-4,01 4,15-3,51
„3” 4,43-4,03 4,41-4,01 4,43-4,26 4,35-4,16
„2” Uczeń przebiegnie określony dystans w dowolnym czasie i
tempie dostosowanym do własnych możliwości.
„1” Uczeń nie przystąpi do sprawdzianu
3. Skok w dal z rozbiegu (moc).
Dziewczęta: Chłopcy:
„6”
od 411
od 446
„5”
376-410
386-445
„4”
336-375
351-395
„3”
295-335
316-350
„2” Uczeń wykona skok w dal z rozbiegu na dowolną odległość.
„1” Uczeń nie przystąpi do sprawdzianu
4. Rzut piłeczką palantową jednorącz z biegu (siła).
Dziewczęta: Chłopcy:
„6”
od 34
od 51
„5”
29-33 45-50
„4” 24-28
37-44
„3”
19-23 30-36
„2” Uczeń wykona rzut piłeczką palantową z biegu na dowolną
odległość.
„1’ Uczeń nie wykona
ćwiczenia
5. Rzut oburącz piłką lekarską tyłem 3kg (siła).
Dziewczęta: Chłopcy:
„6”
od 6,8
od 8,2
„5”
6,1-6,7
7,4-8,1
„4”
5,3-6,0
6,4-7,3
„3”
4,4-5,2
5,4-6,3
„2” Uczeń wykona rzut piłką lekarską na dowolną odległość.
‘1’ Uczeń nie wykona
sprawdzianu
Wymagania z wychowania fizycznego dla uczniów klas VI z zakresu
wiedzy.
Uczeń:
1.
Wie jak, zachować się w trakcie „miesiączki” i zna zasady higieny
osobistej z tym związanej.
2.
Zna prawidłową terminologię pozycji wyjściowych do ćwiczeń.
3.
Prawidłowo rozumie pojęcia: szybkość , siła, wytrzymałość,
zwinność, skoczność, zręczność, równowaga, koordynacja ruchowa, orientacja,
refleks, czucie rytmu.
4.
Umie dobrać ćwiczenia kształtujące postawę ciała – po 2 ćwiczenia
na mięśnie ramion, tułowia i nóg.
5.
Umie zorganizować sobie odpoczynek czynny po zmęczeniu umysłowym.
6.
Umie dokonać pomiaru tętna.
7.
Potrafi pomóc w organizacji i przeprowadzaniu testu sprawności
fizycznej.
8.
Potrafi zorganizować przynajmniej 3 zabawy ruchowe na świeżym
powietrzu.
9.
Zna zasady i przepisy poznanych zabaw i gier.
10.
Potrafi współorganizować mini-gry zespołowe.
Oceniamy
ucznia na zasadzie obserwacji na każdej lekcji i premiujemy „plusami” a karzemy
„minusami”.
Sprawdzamy wiadomości w trakcie
zajęć wychowania fizycznego, obserwujemy zachowanie się oraz reakcje
ucznia
w różnych sytuacjach.
Wymagania programowe dla każdego poziomu klas z
wychowania fizycznego opracowano
w zespole przedmiotowym w
składzie: Alicja Stefańczyk, Jerzy Woźniak, Dorota Lewandowska,
Krystyna Urbańska, Ewa Gralak,
Marek Czekalski, Zbigniew Pewca,
Grzegorz Cymerman