(wg B. Niemierki)
Wyróżniamy
dwa rodzaje zadań: otwarte i zamknięte.
Rodzaje Zadań |
Zalety zadań |
Typ zadania |
Forma odpowiedzi |
Czas Rozwiązy-wania |
otwarte |
-Nie sugerują odpowiedzi, -Pozwalają uczniowi na większą samodzielność. |
Zadanie
krótkiej odpowiedzi |
Zadanie
wyraźnie ogranicza odpowiedź ucznia do niezbędnych informacji. Odpowiedź ta
musi być zwięzła, konkretna, zgodna z poleceniem. |
3 min |
Zadanie
z luką |
Zadanie
wymaga wpisania w określonej kolejności i określonym miejscu terminów lub
sformułowań. |
1 min |
||
Zadanie
dłuższej odpowiedzi (rozprawka) |
Zadanie
wymaga dłuższej, logicznie skonstruowanej wypowiedzi. |
10 – 15 min |
||
zamknięte |
-Stawiają
ucznia w sytuacji wyboru, zmuszając do myślenia. -Wszechstronnie
sprawdzają różne obszary wiedzy. |
Zadanie
na dobieranie |
Uczeń
z podanych propozycji konstruuje odpowiedź. |
4
– 5 min |
Zadanie
wielokrotnego wyboru. |
Uczeń
z podanych propozycji odpowiedzi wybiera właściwą. |
1,5 min |
||
Zadanie
typu „prawda- – fałsz” |
Uczeń
określa prawdziwość stwierdzenia. |
0,5 min |
PIĘĆ ZALECEŃ PRAKTYCZNYCH
DLA KONSTRUKTORÓW ZADAŃ
(Niemierko B., 1977)
1.BUDUJĄC ZADANIA, KIERUJ SIĘ WŁASNYM PLANEM TESTU, A NIE PRZYKŁADAMI ZADAŃ INNYCH TESTÓW.
2.BUDUJĄC ZADANIA, WCZUWAJ SIĘ W SYTUACJĘ UCZNIA ROZWIĄZUJĄCEGO TO ZADANIE, A NIE W SYUACJĘ NAUCZYCIELA, KTÓRY „REALIZUJE” OBOWIAZUJĄCY PROGRAM KSZTAŁCENIA WG PODRĘCZNIKA.
3.NAJPIERW ZAJMIJ SIĘ TREŚCIĄ ZADANIA (SPRAWDZANĄ CZYNNOŚCIĄ – PRZYP. J.O), A POTEM JEGO FORMĄ.
4.STARAJ SIĘ, BY TEKST ZADAŃ BYŁ JASNY I ZWIĘZŁY, MAKSYMALNIE UPROSZCZONY I OCZYSZCZONY ZE ZBĘDNYCH SŁÓW I SYMBOLI...
5.STOSUJ W MIARĘ MOŻNOŚCI JĘZYK UCZNIA, GDYŻ POZIOM ŚCISŁOŚCI JĘZYKA POWINIEN ODPOWIADAĆ SZCZEBLOWI KSZTAŁCENIA UCZNIA, A NIE SZCZEBLOWI WYKSZTAŁCENIA NAUCZYCIELA.
LISTA „GŁUPICH BŁĘDÓW” W KONSTRUKCJI ZADAŃ WG JIMA POPHAMA (1978)
|