Konspekt zajęć dwugodzinnych
z matematyki
dla klasy VI Szkoły
Podstawowej
Przygotowała: mgr Jolanta Brzozowska-Kłys
Program: Matematyka 2001 DKW-4014-37/99
Temat: Zbieranie danych. Odczytywanie i
sporządzanie
diagramów słupkowych i kołowych.
Temat
realizowany z zastosowaniem prezentacji.
Cel ogólny: utrwalenie i rozszerzenie wiadomości o diagramach.
Cele operacyjne:
- uczeń umie przeprowadzić ankietę,
posortować dane i umieścić
w tabelce
- potrafi narysować dla tych
danych diagram słupkowy
- oblicza jakim procentem
jednej liczby jest druga liczba
- umie narysować diagram
kołowy
- potrafi obliczyć procent
danej liczby
- stosuje zdobytą wiedzę w
zadaniach
Metody:
- pokaz, prezentacja multimedialna
- pogadanka powtórzeniowa
- ćwiczenia
Formy pracy:
- praca indywidualna
- praca zbiorowa
- praca w grupach 5-osobowych
Czas:
2
jednostki lekcyjne
Środki dydaktyczne:
- komputer
- kartki z przykładami
diagramów
- arkusze papieru pakowego,
flamastry, linijka, cyrkiel
- zeszyt ćwiczeń
Przebieg lekcji:
Lekcja pierwsza.
Zajęcia odbywają się w pracowni komputerowej,
uczniowie łączą się w pary
i zajmują miejsca przy komputerach.
Czynności nauczyciela |
Czynności uczniów |
Daje uczniom do obejrzenia prezentację STATYSTYKA. |
Włączają komputery, odszukują plik STATYSTYKA i oglądają prezentację. |
Sprawdza wykonanie zadania. Udziela wskazówek
uczniom, którzy mają trudności. |
Pracują w parach. Zapoznają się z treścią
prezentacji, odpowiadają na zawarte w niej pytania. |
Pyta o opinie na temat prezentacji. Czy jest to
dobry sposób przypomnie-nia wiadomości ? |
Wypowiadają się, oceniając stopień trudności
zawartych w niej pytań. |
Zadaje pytanie: Jak powinna wyglądać dobrze przeprowadzona ankieta
? |
Formułują na tablicy zasady dobrej ankiety. |
1. Poleca odnalezienie w prezentacji diagramów
słupkowych. Zadaje pytania: Czy trudno wykonać diagram słupkowy ? Z czym kojarzy się taki diagram ? Dlaczego osi diagramu nie kończymy strzałkami ? |
Odszukują diagramy słupkowe. Wybrane przez nauczyciela osoby odpowiadają na
pytania. |
2. Poleca odnalezienie w prezentacji diagramów
kołowych. Zadaje pytanie: Jaką zależność między wielkościami pokazują te diagramy
? Na przykładzie slajdu „Skład klasy VI a ” przypomina jak robimy diagram
kołowy. Zadanie. W klasie VI a jest 16 chłopców i 12 dziewcząt.
Jaki procent klasy stano-wią chłopcy ? Objaśnia: Wycinek koła przedstawiający liczbę chłopców
związany jest z kątem, któ-rego wierzchołek stanowi środek koła. W tym przypadku miara kąta wynosi 57% liczby 360°. |
Znajdują odpowiednie slajdy. Wybrany przez nauczyciela uczeń odpowiada na
pytanie. Obliczają jakim procentem liczby 28 (stan klasy)
jest liczba 16 ? 100% »57% Uczniowie obliczają 57% liczby 360° 0,57·360°»206° |
Rozdaje każdej parze uczniów kartkę z przykładami
diagramów. |
Oceniają, który z diagramów najlepiej przedstawia
dane i zależności między nimi. |
Lekcja druga.
Zajęcia odbywają się w pracowni matematyki, klasę
dzielimy na 5-osobowe grupy. ( Dbamy o to, by w każdej grupie znalazła się
osoba o zdolnościach matematycznych ).
Czynności nauczyciela |
Czynności uczniów |
Proponuje, by grupy wybrały swoich
przedstawicieli. |
Grupy wybierają liderów. |
Poleca, aby każda grupa wybrała temat ankiety,
którą chce przeprowa-dzić wśród kolegów z klasy. |
Wybierają tematy ankiet: - ilość rodzeństwa uczniów klasy - miesiąc urodzenia uczniów - ulubiony przedmiot w szkole - ulubiony kolor - forma spędzania wolnego czasu |
Kontroluje prawidłowość przeprowa-dzania ankiet. |
Lider przeprowadza ankietę. Uczniowie wypowiadają się przez podniesienie
ręki. |
Rozdaje grupom papier i flamastry. Poleca wykonanie diagramu słupko-wego i kołowego
do ankiety. Ogłasza konkurs na najlepszą pracę. |
Sporządzają tabelkę i diagramy. Kolorują swoje prace i wywieszają na tablicy. |
Proponuje obejrzenie wszystkich pre-zentowanych
prac. |
Oglądają prace. |
Rozdaje każdemu uczniowi po jednej zielonej
naklejce. |
Przyklejają naklejkę na najlepiej ich zdaniem
wykonanej i najciekawszej pracy. |
Ocenia najlepsze prace. |
|
Zadaje pracę domową – ćwiczenia utrwalające
rysowanie i odczytywanie diagramów z zeszytu ćwiczeń: str. 32 na ocenę dobrą str. 33 na ocenę b.dobrą. |
|
Przykłady
diagramów
diagram
kołowy diagram kołowy
diagram kołowy diagram warstwowy