Konspekt lekcji
wg Davida E. O’Connor’a
1. Temat lekcji.
2. Cele lekcji
3. Organizacja lekcji
4. Materiały
5. Ewaluacja
SCHEMAT KONSPEKTU LEKCJI
(DLA POTRZEB ĆWICZENIOWYCH)
TEMAT
LEKCJI
CELE
OGÓLNE:
CELE
OPERACYJNE:
METODY:
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE:
OGNIWA |
TREŚCI MERYTORYCZNE |
CZYNNOŚCI N/U |
I – CZYNNOŚCI organizacyjno – porządkowe II – REKAPITULACJA WTÓRNA III – OGNIWO WIĄŻĄCE IV – TOK LEKCJI WŁAŚCIWEJ (opracowanie
nowych treści) V – REKAPUITULACJA PIERWOTNA VI – KONTROLA I OCENA VII – PRACA DOMOWA |
TREŚCI HISTORYCZNE ROZWINIĘTY PLAN MERYTORYCZNY LEKCJI WNIOSKI |
SYSTEM ZADAŃ – PYTAŃ – POLECEŃ KIEROWANYCH
DO UCZNIÓW WPROWADZENIE N – LA SPOSOBY PRACY/METODY, ŚRODKI DYDAKTYCZNE/ SPOSOBY PRACY, METODY |
Wskazówki do
planowania lekcji
wg Elizabeth
Perrott „EFEKTYWNE NAUCZANIE
Praktyczny
Przewodnik Doskonalenia Nauczania”
WSiP, Warszawa, 1995.
data,
klasa, wiek uczniów, czas trwania lekcji, nauczany przedmiot.
2. Ogólny cel:
Dlaczego
nauczam właśnie tego?
Czego dokładnie uczniowie mają się nauczyć w wyniku tej
lekcji?
Czego nauczam?
Może to być opisane na
różne sposoby, w zależności od tego, jakie prace będą podejmowane.
Powinny się tu znaleźć:
·
Praca nauczyciela: np. pokazanie czegoś,
pytanie, prezentacja filmu lub zdjęć, indywidualna praca z uczniami –
tłumaczenie; jeśli to możliwe – ukazanie, jakiego rodzaju pomoc będzie na pewno
konieczne.
·
Praca uczniów: np. ich udział w planowaniu i
realizacji pracy, dyskusja, wykonywanie ćwiczeń, wypełnianie kwestionariuszy,
praca indywidualna lub grupowa.
·
O ile to możliwe, kolejność, w jakiej prace mają być
wykonywane – dołączony diagram mógłby ukazać, co planuje się przedstawić na
tablicy, jaki ma być rodzaj i charakter innych pomocy wizualnych, próbki
ćwiczeń, zadań itp.
W jakim stopniu
praca przebiegła zgodnie z planem.